Träningsfredag: Därför gör du dina armhävningar FELAKTIGT!

Äntligen TRÄNINGSFREDAG!

Armhävningar är en kroppsövning som så gott som alla har gjort. Vare sig du bara vill få in ett lättare fyspass, kör en cirkelträning eller lite uppvärmning inför ett simpass så är det en av de vanligaste övningarna att välja.

Sluta göra fel

Vår favoritfysio, Jeff CavaliereAthlean X, menar att anledningen till den dåliga armhävningstekniken är att vi inte tillägnar armhävningarna speciellt mycket tanke. Genom att inte göra det så gör vi oss otjänsten att inte få ut så mycket av att göra armhävningar som vi skulle kunna få ut av detta.

Tänk till lite och få bättre effekt på samma tid! Sluta vara en dumbom 😉

Checklista armhävningar

1. Huvudet / nacken – håll in hakan för att hålla huvudet stilla och slippa nackspärr
2. Axlar – tryck ner axlarna mot fötterna för att få armbågarna i bättre läge
3. Övre ryggen – “sug” ihop skulderbladen stabilitet i övre ryggen är A och O för en effektfull armhävning
4. Rumpan / nedre rygg – spänn rumpan för att få mer effekt, bättre form och undgå “energiläckor”
5. Armbågar – håll EJ armbågarna högt utan i ca 30-graders vinkel (viktigt för simmare!), mer kraft och undgå skador
6. Rörelsebanan – håll en rak bana i vinkel (se bilden nedan + video)
7. Tempo / paus – kort paus i botten för att använda musklerna rätt och få ut mer av övningen


Rätt rörelsebana

Ytterligare detaljer i videon

Se mer av Jeff och Athlean X på www.athleanx.com

Missa inget – aktivera notiser

Glöm inte att aktivera klicka på klockan nere i vänstra hörnet så att du får en notifikation varje gång vi publicerar ett inlägg. Det är det bästa sättet att inte missa nåt.

Du gillar kanske också...