Träningsfredag: 3 övningar som slår “plankan”!

Alla har vi saker som vi behöver förbättra för att utvecklas. Få nya idéer genom våra rekommendationer varje vecka.

Ny serie: Träningsfredag

Följ oss varje fredag kl 12:05 för nya träningstips som hjälper dig att utvecklas!

Vill du bli bättre på din simning så är en stark och stabil bål högst viktigt.

Vad vill du se mer av här? Skriv i kommentarerna.

Du utmanar inte dig själv

Jeff CavaliereAthlean X “hatar plankan”, enligt egen utsago. Varför hatar han den undrar du kanske?

Jeff hatar den inte för att plankan är en dålig övning, utan för att den snabbt slutar att vara speciellt utmanande om man tränar den.

Plankan har blivit den främsta orsaken till medioker funktionell bålstyrka. Vi spenderar så mycket tid på marken med att fullända en variant av en statisk planka att du inte utmanar dig själv med mer avancerade varianter av övningen.
Klarar du av en statisk planka i en minut så behöver du inte göra den mer.

Utmana dig själv med dessa 3 varianter

1. Rotationsplankan för att involvera obliquerna.
Se Jeff visa Rotationsplankan (start vid 1:30)

2. Sidoplankan med dynamisk benrörelse för att involvera höfterna mer
Se Jeff visa Sidoplankan med dynamisk benrörelse (start vid 2:45)

3. “Plank-press” för att stärka stabiliserande muskler
Se Jeff visa “Plankpress” (start vid 3:50)

Se mer av Jeff och Athlean X på www.athleanx.com

Du gillar kanske också...